Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Aktualizacja krakowskiej Polityki Transportowej

infotrans
23.12.2016 21:18
0 Komentarzy

Wszystkie działania podejmowane przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, od wdrażania drobnych zmian w organizacji ruchu po wielomilionowe inwestycje komunikacyjne, przygotowywane są w oparciu o wytyczne uchwalane przez władze miasta. Te wytyczne nazywane są Polityką Transportową Dla Miasta Krakowa i właśnie zostały zaktualizowane na lata 2016 – 2025.

Dokument, przyjęty w czerwcu uchwałą Rady Miasta Krakowa, ma na celu „Stworzenie warunków do sprawnego i bezpiecznego przemieszczania osób i towarów przy ograniczeniu szkodliwego wpływu na środowisko naturalne i warunki życia mieszkańców oraz poprawę dostępności komunikacyjnej w obrębie miasta, jak również terenów obszaru metropolitalnego, województwa i kraju w warunkach zrównoważonej mobilności w miejskim systemie transportowym.”.  W wielu miejscach uwzględnia nową koncepcję, promowaną przez Komisję Europejską ? Sustainable Urban Mobility Plan (Plan zrównoważonej mobilności miejskiej).

Rozwój zrównoważonego transportu w Krakowie ma być zapewniony poprzez osiągnięcie celów głównych, którymi są:

    Zapewnienie możliwości dogodnego przemieszczania się użytkownikom systemu transportowego w powiązaniach wewnętrznych i zewnętrznych

    Rozwój i promowanie ekologicznych form podróżowania

    Poprawa stanu środowiska naturalnego, zmniejszenie uciążliwości transportu dla mieszkańców oraz wzrost bezpieczeństwa

    Poprawa efektywności gospodarki przestrzennej i transportu

    Poprawa wizerunku miasta i budowa jego prestiżu

Te bardzo ogólnie wytyczone cele strategiczne zostały doprecyzowane dużo większą liczbą konkretnych zadań szczegółowych. Wśród nich znajdziemy na przykład rozwój wysokiej jakości systemu transportu, który ma być zrealizowany m.in. poprzez modernizację i rozbudowę infrastruktury tramwajowej.

Przykłady:

– przebudowa I obwodnicy miasta, w tym ul. Basztowej, która będzie realizowana w przyszłym roku

– budowa nowych linii tramwajowych – z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową i Azory

Inny sposób realizacji to budowa lub wydzielanie pasów autobusowych na najbardziej zatłoczonych ciągach komunikacyjnych

Przykłady:

– wydzielenie buspasa na ul. Pilotów

– zmiany organizacji ruchu na Alei Trzech Wieszczów

Rozbudowa systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – przykłady:

– budowa łącznicy kolejowej Zabłocie – Krzemionki

– budowa przystanku SKA w Łagiewnikach

Rozwój systemu parkingów P+R:

– budowa parkingów w rejonie pętli tramwajowych w Bieżanowie i Kurdwanowie

Rozwój infrastruktury rowerowej:

– realizacja Alei Dwóch Kółek, czyli stworzenia rowerowej alternatywy dla zatłoczonej Alei Trzech Wieszczów

– budowa nowych tras rowerowych, m.in. wzdłuż ul. Wielickiej i Kamieńskiego

– Przed nami kolejny rok pracy. Będziemy skupiać się w nim zarówno na dużych zadaniach inwestycyjnych, takich jak rozbudowa ul. Igołomskiej czy budowa nowych linii tramwajowych, jak i na mniejszych, punktowych, korektach organizacji ruchu ? wylicza Marcin Korusiewicz, dyrektor ZIKiT. ? Wszystkie te zmiany opieramy na strategicznych wytycznych przygotowanych przez prezydenta i Radę Miasta ? dodaje.

Komentarze