TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

500 kilometrów przemieszczania się idei CETC-ROUTE65
HIGHLITE PR - Opublikowano: 30.09.2009 21:33:33
500 kilometrów przemieszczania się idei CETC-ROUTE65

Między 29 września, a 1 października trzy zachodnie województwa Polski przemierzać będzie wyjątkowa sztafeta. Akcja organizowana jest w celu przybliżenia Polakom idei Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 oraz przedstawienia im realnych szans na poprawę infrastruktury transportowej w kraju.

Od Świnoujścia do Lubawki

Trasa sztafety przebiegać będzie przez Świnoujście, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Nową Sól, Głogów i Wrocław, a zakończy się na granicy polsko-czeskiej w miejscowości Lubawka. Przekazywaną w niej symboliczną pałeczką będzie deklaracja poparcia dla Inicjatywy powstania Korytarza CETC-ROUTE65, podpisywana przez kolejnych przedstawicieli władz miast, leżących na jego szlaku.

Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 jest bowiem osią komunikacyjną łączącą Morze Bałtyckie z Adriatyckim i ciągnie się od Szwecji, poprzez Polskę (województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie), Słowację, Czechy, Węgry, aż po Chorwację. W skład polskiej części CETC-ROUTE65 wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3, linie kolejowe E-59 i CE-59, zespół portów Szczecin –Świnoujście oraz rzeka Odra, jako droga wodna E-30. –Aby podkreślić znaczenie Inicjatywy CETC dla każdego z polskich regionów i zaangażowanie lokalnych społeczności, na poszczególnych odcinkach trasy sztafety wykorzystany zostanie środek transportu charakterystyczny dla danego miasta –mówi Bogdan Mucha, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Idea przypłynęła ze Szwecji

Zgodnie z tym założeniem, pałeczkę, czyli deklarację poparcia dla Korytarza, 29 września dostarczy do Świnoujścia Thomas Lantz, który przypłynie ze Szwecji promem. –Thomas Lantz to dla Korytarza bardzo istotna postać, jest bowiem głównym pomysłodawcą Inicjatywy CETC-ROUTE65. Jest on również wiceprzewodniczącym Parlamentu Regionu Skania oraz Starostą miasta Ystad –wyjaśnia Krzysztof Żarna, kierownik Sekretariatu Technicznego CETC. Kolejny odcinek trasy, czyli odległość między Świnoujściem, a Szczecinem, pokonany zostanie wodolotem z Prezydentem Świnoujścia na pokładzie. Dalsza część trasy, ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego, pokonana zostanie na motocyklach typu Junak. Następnie do lotniska w Babimoście sportową Kią przejedzie mistrz Polski w wyścigach samochodowych –Łukasz Błaszkowski. W ten sposób zakończy się pierwszy dzień sztafety.

Junaki i smocze łodzie

30 września, czyli drugiego dnia wydarzenia, wykorzystana zostanie Cesna, a w Zielonej Górze prototypowy pojazd elektryczny stworzony przez studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego. Z kolei z Nowej Soli do Głogowa popłynie niezwykła smocza łódź, napędzana siłą mięśni dwudziestu wioślarzy. Ostatniego dnia sztafety –1 października, do Wrocławia przyjadą motocykle motocrossowe, a później w kierunku Lubawki wyjedzie zmodernizowana i wystylizowana Syrena. Końcowy odcinek sztafety, z Lubawki na granicę polsko-czeską, pokona rowerowy peleton. –Zależy nam na zaprezentowaniu różnorodnych możliwości przemieszczania się, stąd taki wybór środków transportu –opowiada Krzysztof Żarna. –Chcemy poprzez organizację sztafety przekazać ideę Korytarza CETC-ROUTE65, jako osi transportu drogowego, wodnego, kolejowego i lotniczego jednocześnie –dodaje Krzysztof Żarna.

Symboliczny ślad poparcia

Mieszkańcy poszczególnych regionów i miast będą mieli możliwość przyłączenia się do akcji i wyrażenia swojego poparcia dla Korytarza CETC poprzez pozostawienie śladów swoich stóp lub butów na płótnie nawiniętym na wielką szpulę. W ten sposób Inicjatywa CETC-ROUTE65 zostanie rozpowszechniona oraz zjednoczy społeczności, które w niedalekiej przyszłości będą miały szansę stać się jej bezpośrednimi beneficjentami.

 

 

Ale o co chodzi?

Inicjatyw wszelkiego rodzaju, samorządowych czy obywatelskich, przybywa w Polsce z każdym rokiem. Fakt ten cieszy, gdyż duża aktywność społeczna jest jednym ze wskaźników wysokiego poziomu demokracji. Rzadko jednak zdarzają się oddolne inicjatywy międzyregionalne, a tym bardziej międzynarodowe. Dlatego też warto bliżej przyjrzeć się Inicjatywie CETC-ROUTE65, w której obecnie bierze udział 11 regionów z 6 różnych krajów.

Porozumienie na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 zostało zawiązane w 2004 roku w Szczecinie. –Korytarz łączy Bałtyk z Adriatykiem i docelowo po jego trasie będzie można sprawnie przemieszczać się środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego (rzecznego i morskiego) oraz lotniczego –opowiada Marta Ciesielska z Sekretariatu Technicznego CETC w Szczecinie. Trasa CETC-ROUTE65 ma około 1600 km długości i przebiega od Szwecji, poprzez Polskę (województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie), Słowację, Czechy, Węgry, aż po Chorwację. –W skład polskiej części Korytarza wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3 (stanowiąca część europejskiej trasy E65), linie kolejowe, zespół portów Szczecin –Świnoujście oraz rzeka Odra –objaśnia dalej Marta Ciesielska.

Znając dzisiejszy stan polskich dróg, można przypatrywać się z niedowierzaniem wizji szybkiego i łatwego przemieszczania się po kraju. Członkowie Inicjatywy wzięli jednak sprawy w swoje ręce i usilnie dążą do uzyskania poparcia Komisji Europejskiej dla CETC oraz wpisania w sieć Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T jako projektu flagowego dla Unii Europejskiej. Poparcie to znacząco ułatwi zdobywanie funduszy na realizację różnorodnych projektów społeczno-gospodarczych, a także na modernizację i rozwój infrastruktury transportowej w regionach położonych na trasie Korytarza. Sygnatariusze Porozumienia są przekonani, że ich działania przyniosą realne zmiany, a korzyści będą odczuwalne przez wszystkich.

Woda, ziemia, powietrze

Cechą wyróżniającą Korytarz CETC-ROUTE65 od innych europejskich osi transportowych jest płynąca wzdłuż jego trasy rzeka Odra. Fakt ten stwarza dodatkowe możliwości komunikacyjne, a transport wodny jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym i ekologicznym. –Udrożnienie i przywrócenie żeglowności Odrze oraz rozwój infrastruktury portów rzecznych to istotne cele Inicjatywy na najbliższych kilka lat –mówi Krzysztof Żarna, kierownik Sekretariatu Technicznego CETC. Z kolei dla transportu morskiego ważna będzie modernizacja portów w Świnoujściu, Szczecinie i Policach.

W ramach CETC-ROUTE65 planuje się również kompleksową modernizację linii kolejowych, m.in. poprzez przystosowanie ich do podwyższonej prędkości: do 120km/h dla pociągów towarowych i do 200km/h dla pasażerskich. Przykładowo, dzięki tym zmianom, czas przejazdu na trasie Poznań-Wrocław ulegnie skróceniu z 2 godzin do około 75 minut. –Istotne będzie też zlikwidowanie trudnych i niebezpiecznych przejazdów kolejowych –zauważa Paweł Mierny z firmy transportowej Benio-Trans.

Na terenie naszego kraju najważniejszym przedsięwzięciem jest budowa polskiego odcinka drogi S-3, który ma zostać ukończony do 2013 roku. Będzie to 469 km drogi ekspresowej, od Świnoujścia, poprzez m.in. Szczecin, Gorzów Wielkopolski i Legnicę, aż do Lubawki na granicy polsko-czeskiej. –Poruszając się po ukończonej S-3 na pewno sporo zaoszczędzimy na paliwie. Poprawi się też komfort i bezpieczeństwo jazdy, wreszcie znikną koleiny –mówi Paweł Mierny z Benio-Trans. –Ciężarówki i tiry nie będą już musiały przemieszczać się po lokalnych drogach, nie będą wjeżdżać do miasteczek i przeszkadzać ich mieszkańcom –dodaje Paweł Mierny.

Dla sukcesu całej Inicjatywy, istotne będzie również zmodernizowanie trzech portów lotniczych, leżących na trasie korytarza CETC-ROUTE65: Szczecin-Goleniów, Zielona Góra-Babimost i Wrocław-Starachowice. Poprawione zostaną dojazdy do tych lotnisk oraz zwiększy się ich przepustowość.

Ponadto, członkowie porozumienia CETC-ROUTE65 dążą do uruchomienia tzw. międzynarodowych multimodalnych połączeń w relacji Skandynawia –południe Europy. –Miałyby one polegać na wykorzystaniu różnych środków transportu, czyli przewożeniu towarów promami i statkami ze Szwecji do Terminalu Promowego Świnoujście, a następnie pociągami do Triestu lub Wenecji –tłumaczy Bogdan Mucha, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Trasa ta liczy blisko 1600 km i w ten sposób będzie można ją pokonać w niecałe 45 godzin. –Rozwiązanie to będzie też zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż transport drogowy –przekonuje Bogdan Mucha.

Wartość dodana

O CETC-ROUTE65 mówi się jak o osi rozwoju. W dalszej perspektywie czasowej można się bowiem spodziewać realnego ożywienia gospodarczego regionów i miast, których Inicjatywa korytarza dotyczy. –Z pewnością powstaną nowe strefy ekonomiczne, centra logistyczne i firmy, a zatem pojawią się dodatkowe miejsca pracy. Dzięki położeniu na trasie Korytarza, przedsiębiorstwa zyskają łatwiejszy dostęp do kredytów międzynarodowych instytucji finansowych –opowiada Bogdan Mucha.

Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 ma szansę stać się prawdziwą osią rozwoju dla zachodniej części Polski. –Podstawowym warunkiem, a jednocześnie głównym zadaniem sygnatariuszy Porozumienia, jest doprowadzenie do tego, aby CETC został projektem priorytetowym Unii Europejskiej –wyjaśnia Krzysztof Żarna z Sekretariatu Technicznego CETC. –W 2010 roku ma nastąpić rewizja priorytetowych projektów TEN-T, a korytarz CETC nie jest jedyną osią komunikacyjną w tej części Europy –przyznaje Krzysztof Żarna. Wzdłuż wschodniej, niemieckiej granicy przebiega bowiem SCANDRIA, a przez środkową Polskę VI Paneuropejski Korytarz Transportowy. Członkowie Inicjatywy intensyfikują zatem swoje działania i organizują konferencję w Brukseli, międzynarodowe spotkanie ministrów transportu w Szczecinie oraz międzyregionalną sztafetę od Świnoujścia do Lubawki.

Transport idei

W celu przybliżenia Polakom idei Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 oraz poinformowania ich o realnych szansach na poprawę infrastruktury transportowej w kraju, na koniec września przygotowywana jest nietypowa sztafeta CETC-ROUTE65, która przemierzy zachodnie regiony Polski. –Przekazywaną pałeczką będzie deklaracja poparcia dla korytarza CETC-ROUTE65, podpisywana przez kolejnych przedstawicieli władz miast, znajdujących się na jego szlaku –wyjaśnia Karolina Kuźniak –koordynatorka działań z ramienia agencji Highlite PR realizującej promocję polskiej części Korytarza. Trasa sztafety przebiegać będzie przez Świnoujście, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Nową Sól, Głogów i Wrocław, a zakończy się na granicy polsko-czeskiej w miejscowości Lubawka. Deklaracja poparcia dla Korytarza, wraz z Thomasem Lantz –wiceprzewodniczącym Parlamentu Regionu Skania, Starostą miasta Ystad i głównym pomysłodawcą Inicjatywy CETC-ROUTE65, przypłynie promem ze Szwecji. –Odcinek ze Świnoujścia do Szczecina pokonany zostanie wodolotem, do Gorzowa Wielkopolskiego dojadą motocykle junaki. Dalej, m.in. w Zielonej Górze użyty zostanie hybrydowy pojazd, a z Nowej Soli do Głogowa popłyną smocze łodzie –opowiada Karolina Kuźniak.

Dodatkowo, mieszkańcy poszczególnych regionów będą mieli możliwość przyłączenia się do akcji poprzez pozostawianie odcisków swoich stóp lub butów na płótnie nawiniętym na wielką szpulę. W ten sposób Inicjatywa CETC-ROUTE65 zostanie rozpowszechniona oraz zjednoczy społeczności, które w niedalekiej przyszłości będą miały szansę stać się jej bezpośrednimi beneficjentami.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Świnoujście
Odra
żegluga
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....