Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

200 tysięcy wozkm więcej w Gdańsku. Co to oznacza dla pasażerów?

infotrans
05.02.2018 08:59
0 Komentarzy

W budżecie Gdańska na2018 rok zwiększono środki na funkcjonowanie komunikacji miejskiej do 315,4 mlnzłotych – informuje Gdańsku Urząd Miasta.

Dla porównania: w 2017 roku pula na ten cel wynosiła 302,5mln złotych. Dodatkowe blisko 13 mln złotych przeznaczone zostaną głównie nazwiększenie częstotliwości funkcjonujących już linii autobusowych itramwajowych.

W trakcie grudniowej sesji Rady Miasta Gdańska, kiedy władzemiasta tłumaczyły, na co zamierzają wydać środki z tegorocznego budżetuGdańska, podkreślały m.in. zwiększenie środków na transport publiczny. Dziękiwiększej liczbie pieniędzy zrealizowanych zostanie dodatkowych 200 tys.wozokilometrów – to jednostka stosowana w transporcie kołowym, jest równajednemu kilometrowi drogi wykonanej przez dany środek transportu w określonymczasie.

Co konkretnie oznaczato dla gdańskiego pasażera?

Jak informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektoraZarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, rok 2018 jest pierwszym pełnym rokiemkursowania linii 115 z wydłużoną trasą przebiegającą przez terenUniwersyteckiego Centrum Klinicznego, dlatego też na ten rok trzeba byłozaplanować większe środki na jej dalsze funkcjonowanie. Podobnie sytuacjawygląda w przypadku linii 195 kursującej na Wzgórzu Mickiewicza. Ta linia byłajednak zupełnie nowym projektem, który wszedł w życie w trakcie roku (podkoniec maja – red.). 2018 będzie dla niej pierwszym pełnym rokiem kursowania.

A jeśli chodzi o nowości, to tuż po zakończeniu feriizimowych, 12 lutego, zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 156,która zatrzymuje się m.in. przy ul. Przemyskiej, Lawendowym Wzgórzu, Szadółkachi Rębowie. Na prośbę seniorów, którym zależy na dobrym, wygodnym dojeździe doUCK, ZTM wydłużyło trasę linii 283 – przez Młyniska i Letnicę do Nowego Portu.

– Planujemy również zwiększenie częstotliwości kursowaniatramwajów na Gdańsku Południu, aby dostosować podaż do ciągle rosnącego popytu– zdradza wicedyrektor Zomkowski. – W planach mamy również wydłużenie trasylinii 149 z Wrzeszcza PKP , przez ul. Kościuszki, do Wrzeszcza Dolnego, w rejonul. Kochanowskiego. Ta dzielnica starzeje się i potrzebna jest większadostępność transportu publicznego dla osób starszych – tłumaczy.

Z roku na rok przybywa pasażerów komunikacji miejskiej wGdańsku, przybywa więc i wozokilometrów. W całym 2018 r. zaplanowano w sumie 14474 400 wozokilometrów dla tramwajów. Będzie to o 50 tysięcy więcej wporównaniu z rokiem ubiegłym. Kolejne 150 tys. wozokilometrów (ze wspomnianejpuli 200 tys. – red.) przeznaczono na kursy autobusowe. Przez cały 2018 rokwykonają one zatem 17 466 200 wozokm. W 2017 roku autobusy komunikacjimiejskiej przejechały 17 316 200 wozokm.

W ciągu ostatnich siedmiu lat bardzo mocno wzrosła liczba wozokilometrówna liniach tramwajowych – o blisko 1,4 mln! Wpływ na to miały m.in. nowopowstałe linie tramwajowe prowadzące na Chełm oraz na Ujeścisko. Dlaporównania: w 2011 roku było to 13 088 249, w kolejnych trzech latach już półmiliona więcej, ale liczbę 14 mln przekroczono dopiero w 2016 r.

W przypadku linii autobusowych, wzrost liczby wozokilometrównie jest tak spektakularny. W latach 2011-2014 była ona niezmienna i wynosiła17 244 856,3 wozokm. W ciągu kolejnych dwóch lat ich ilość nawet zmniejszono, atendencję tę odwrócono w ubiegłym roku.

Większą liczbę tramwajów na pewno odczują w tym rokumieszkańcy południowych dzielnic, zwłaszcza Chełmu oraz Łostowic-Ujeściska. Ichilość na pewno będzie się też zwiększać w kolejnych latach. Będzie to miałozwiązek z powstaniem nowych tras tramwajowych: tzw. Nowej Bulońskiej Północnej,której budowa powinna rozpocząć się wiosną br., a zakończyć w 2019 roku, atakże tzw. Nowej Warszawskiej. W jej przypadku prawdopodobnie w połowiebieżącego roku ogłoszony zostanie przetarg na jej realizację.

I jeszcze jedna ważna informacja: w tym roku władze Gdańskanie planują podwyżek cen biletów na komunikację miejską.

Warto też już dziś sprawdzić rozkłady jazdy liniiautobusowych: 113, 156, 174, 213 i 574. W poniedziałek, 12 lutego, wprowadzonezostaną zmiany w ich funkcjonowaniu:

Linia 113

Modyfikacji ulegnie trasa w obu kierunkach. Autobusy pojadąwedług nowego rozkładu jazdy i nową trasą na obszarze osiedla „Moje Marzenie”.Szczegółowa trasa w obu kierunkach: Orunia Gościnna – … – Świętokrzyska -Niepołomicka – Kampinoska – Srebrna – Niepołomicka – Przebiśniegowa -Wielkopolska – … – Olimpijska.

Zmianie ulegną wszystkie rozkłady jazdy tej linii.

Linia 156

W związku z rosnącymi potrzebami przewozowymi w kierunkunowych osiedli w ciągu ul. Jabłoniowej, zwiększeniu ulegnie częstotliwośćfunkcjonowania:

w dni powszednie:

w szczycie porannym z co 15minut do co 10 minut w okresie nauki szkolnej oraz z co 20 minut do co15 minut w okresie ferii i wakacji

w międzyszczycie i wczesnym wieczorem z co 30 minut do co 20minut

w soboty:

w godzinach ramowych 09:00-17:00 z co 30 minut do co 20minut

Linia 174

Na wniosek mieszkańców, trasa wybranych kursów tej liniizostanie wydłużona z pętli Otomin przez ul. Słoneczną, Sulmin aż do Starej Piły(pętla przy skrzyżowaniu z ul. Dworcową). Korekcie ulegną wszystkie rozkładyjazdy. W związku ze zwiększeniem częstotliwości kursów linii 156, autobusylinii 174 nie będą już zajeżdżać na przystanek „Czermińskiego”.

Korekcie ulegną wszystkie rozkłady jazdy linii 213 i 574.


Komentarze