TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

20 lat ZKM Gdynia oczami Olgierda Wyszomirskiego
20 lat ZKM Gdynia oczami Olgierda Wyszomirskiego


Na łamach najnowszego „Przystanka metropolitalnego”gazety Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej opublikowano ciekawy wywiad z prof. dr hab. Olgierdem Wyszomirskim z okazji 20lecia ZKM Gdynia Prezentujemy jego treść:
Redakcja: Panie Dyrektorze, 20 lat organizowania i zarządzania komunikacją miejską to dobry pretekst nie tylko na podsumowanie, ale i na refleksję. Proszę pozwolić, że zacznę niekonwencjonalnie od porażek, które wymienił Pan w swoim artykule zamieszczonym na naszych łamach. Dlaczego nie udało się wprowadzić w Gdyni priorytetu dla transportu publicznego?
Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski: Ta porażka wynika z określonych uwarunkowań zewnętrznych, na które ZKM w Gdyni miał lub ma ograniczony wpływ. Trzeba pamiętać, że przez ostatnie lata Gdynia realizowała szeroko zakrojony program drogowy (wybudowano m.in. tzw. Drogę Różową, zmodernizowano ul. Janka Wiśniewskiego, rozbudowano Estakadę Kwiatkowskiego). Trudno więc było na etapie rozwoju układu drogowego podjąć wiążące decyzje, na których odcinkach dróg wprowadzić priorytet dla transportu zbiorowego. Pomimo zrealizowania tych inwestycji, przy osiągniętym w Gdyni wskaźniku motoryzacji wynoszącym ponad 500 samochodów na 1000 mieszkańców, brak priorytetu dla autobusów i trolejbusów negatywnie wpływa na jakość oferowanych usług. Niepunktualność, wydłużanie czasu oczekiwania na przystankach zniechęcają mieszkańców do korzystania z usług transportu zbiorowego. Korki na drogach zwiększają także koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej. Priorytet dla komunikacji miejskiej jest więc koniecznością. Przykłady polskich miast: Warszawy, Krakowa czy Poznania pokazują, że uprzywilejowanie autobusów w ruchu drogowym zapewnia pozytywne efekty.

Redakcja: A węzły przesiadkowe?
Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski: Planowane uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zmieni układ komunikacyjny metropolii. Kręgosłup komunikacyjny, który dotychczas tworzyła SKM rozbudowany zostanie o nową linię kolei miejskiej. Trzeba więc będzie przedefiniować priorytety w zakresie głównych węzłów przesiadkowych. Mam nadzieję, że nasze propozycje zmian, uwzględniające przede wszystkim wygodę pasażerów komunikacji miejskiej, znajdą zrozumienie projektantów.
Redakcja: Sukcesy, które wymienia Pan w swoim artykule są spektakularne. Odnosi się jednak wrażenie, że ZKM w Gdyni jakby wyhamował w ostatnich latach.
Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski: To mylne wrażenie, które wynika z faktu bardzo dynamicznych zmian jakie wprowadziliśmy w ofercie przewozowej w latach 90. ub. wieku, doprowadzając do znacznego podniesienia jakości usług w pierwszych latach funkcjonowania ZKM. Teraz nastąpił okres stabilizacji, chociaż przecież wprowadzamy ciągle innowacje podnoszące atrakcyjność korzystania z komunikacji miejskiej, o których napisałem w artykule. Pewne, znaczące inwestycje będą realizowane w ramach programów o metropolitalnym zasięgu, czego przykładem jest TRISTAR. Część działań, które jesteśmy gotowi realizować, chcemy uzgodnić na forum Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, po to żeby wprowadzać określone rozwiązania w sposób skoordynowany.
Redakcja: Co przez minione 20 lat sprawiało najwięcej kłopotów w sprawnym organizowaniu i zarządzaniu komunikacją miejską?
Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski: Nie licząc pieniędzy na rozwój komunikacji miejskiej, których zawsze chciałoby się mieć więcej do dyspozycji, coraz więcej kłopotów sprawia nam polskie prawo, które utrudnia elastyczne funkcjonowanie jednostek użyteczności publicznej. Coraz trudniej, w warunkach wzrastającej liczby biurokratycznych procedur, dostosować ofertę usług do preferencji i oczekiwań mieszkańców. Sprzeczne i trudne w interpretacji przepisy skutecznie blokują wiele przedsięwzięć, które mogłyby poprawić jakość świadczonych przez nas usług. Niestety nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym zamiast poprawić pogorszyła sytuację w tym zakresie.
Redakcja: Jakie będą priorytety ZKM w Gdyni w najbliższych latach?
Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski: Konsekwentnie będziemy starali się podnosić jakość oferty w taki sposób w jaki oczekują tego od nas pasażerowie. Reprezentatywne wyniki badań marketingowych wskazują, że dla mieszkańców największe znaczenie mają bezpośredniość, punktualność, częstotliwość i dostępność do usług. To wyznacza dla nas priorytety, którymi są tabor, uprzywilejowanie transportu zbiorowego w ruchu drogowym i węzły przesiadkowe. Priorytety te będą decydować o jakości usług komunikacji miejskiej.
Redakcja: A elektronika, informatyzacja?
Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski: To w XXI w. naturalne uzupełnienie oferty usług. Trzeba pamiętać jednak, że dla pasażerów podstawowe znaczenie ma sama usługa przewozowa i jej konkurencyjność w stosunku do samochodu osobowego. Gadżety –proszę mi wybaczyć to określenie –w postaci rozmaitych urządzeń elektronicznych są dzisiaj niezbędne, żeby ułatwić i usprawnić korzystanie z komunikacji miejskiej, kupić bez problemu bilet czy uzyskać informację o usługach. O jakości jednak decydują przede wszystkim te trzy elementy które wymieniłem wcześniej.
Redakcja: Dziękujemy za rozmowę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZKM Gdynia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....