Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

129 mln zł na poprawę transportu publicznego w podrzeszowskich gminach

infotrans
06.10.2017 07:31
0 Komentarzy

Zakup 54niskoemisyjnych autobusów, budowę parkingów, dróg, ścieżek rowerowych i dwóchmostów na Wisłoku zakłada inwestycja, którą zrealizują wspólnie sąsiadujące zRzeszowem gminy. Dzięki niej ma się poprawić transport publiczny. Wartośćprojektu to prawie 129 mln zł.

Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Związku Gmin”Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” (ZG PKS) i zrzeszonych w nimsamorządów. Partnerskie gminy to: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, GłogówMałopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn. Liderem projektu jest ZGPKS.

Zastępca przewodniczącego Związku Sławomir Porada mówił wczwartek na konferencji prasowej, że najważniejszym celem inwestycji jestpoprawa komunikacji w ramach Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego (ROF),poprawa dostępu mieszkańców do komunikacji publicznej, oraz zachęcenie doprzesiadania się z samochodów do autobusów.

„Transport publiczny decyduje o mobilności mieszkańców,ich możliwościach dotarcia do miejsca pracy, szkoły, uczelni czy sklepu,skorzystania z oferty kulturalnej. Za jego rozwijaniem przemawia troska ośrodowisko i jakość życia. Więcej pasażerów w autobusach i pociągach, to mniejsamochodów na drogach, mniej straconego czasu w ulicznych korkach i czystszepowietrze” – zauważył Porada.

Podstawowym, ale i najkosztowniejszym zadaniem jest zakup 54niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów, dostosowanych do przewozu osóbniepełnosprawnych, które będą obsługiwać linie podmiejskie. Będzie to 15autobusów mieszczących minimum 90 pasażerów i 39 autobusów mieszczących conajmniej 70 pasażerów.

Porada zaznaczył, że obecny tabor nie jest wystarczający,żeby poprawić komunikację, dostęp do niej i zapewnić komfort podróży.

Dodał, że w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetargna zakup nowych autobusów.

Powstanie też nowe zaplecze techniczne do obsługi taboru wzajezdni autobusowej, w tym hala napraw i diagnostyki, automatyczna myjnia.

Związek Gmin PKS wprowadzi także system transportowy podobnydo Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym, jaki maRzeszów.

„Oba zostaną zintegrowane w celu doprowadzenia dojednego, spójnego systemu, łączącego miasto z sąsiadującymi gminami. To jestwarunek sine qua non funkcjonowania całego projektu” – podkreślił wrozmowie z PAP Porada. „Myślę, że za rok, dwa będziemy mogli powiedzieć,że te dwa systemy są kompatybilne i współgrają ze sobą” – dodał.

Na dworcach i w pojazdach pojawią się nowoczesne tabliceinformacyjne. Dzięki nim, a także przez smartfon, pasażer będzie mógłsprawdzić, gdzie znajduje się autobus, za ile minut przyjedzie i ile kosztujebilet.

Ponadto, w ramach realizacji projektu powstanieinfrastruktura, umożliwiająca korzystanie z komunikacji publicznej. Będą tonowe drogi, ścieżki rowerowe, mosty. Niektóre gminy planują uruchomienie teżnowych linii autobusowych. Długość nowych lub przebudowanych linii komunikacjipodmiejskiej wyniesie prawie 190 km.

W podmiejskich gminach powstaną m.in. węzły przesiadkowe zparkingami dla samochodów i rowerów, by można było prywatny pojazd zostawićobok dworca autobusowego czy kolejowego i do centrum miasta dojechać jużpublicznym środkiem transportu. W gminach, gdzie są linie kolejowe i dworcePKP, zostanie zintegrowanych kilka środków transportu – pieszy, rowerowy,autobusowy i kolejowy.

Przeprowadzona zostanie również kampaniainformacyjno-promocyjna zachęcająca mieszkańców do korzystania z ekologicznejkomunikacji miejskiej.

Wartość projektu „Rozwój gospodarki niskoemisyjnej orazpoprawa mobilności mieszkańców poprzez usprawnienie zrównoważonego transportupublicznego na terenie ROF” (Rzeszowski Obszar Funkcjonalny) wynosi ponad128,8 mln zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu RozwojuRegionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaPodkarpackiego na lata 2014-2020 to ponad 87,8 mln zł.

„Bez tej pomocy finansowej byłoby trudno gminomościennym dorównać do standardów rzeszowskich, a to jest clou całego projektu,aby ten transport realizowany przez gminy związkowe nie był gorszy, a byłprzynajmniej taki sam, jak transport organizowany w Rzeszowie ” – mówiłPorada PAP.

Wyraził przekonanie, że już w połowie 2018 r. na liniachpodmiejskich, w związkowych gminach, będą kursować nowe autobusy. Natomiastzakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2018 r. lub początek 2019.


Komentarze