TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Brakuje nam inspektorów ? rozmowa z Pawłem Usidusem ? Głównym Inspektorem Transportu Drogowego
Karol Wach - Opublikowano: 07.08.2007 09:27:05 3 komentarze
Brakuje nam inspektorów ? rozmowa z Pawłem Usidusem ? Głównym Inspektorem Transportu Drogowego

Zgodnie z zapowiedzią z ubiegłego tygodnia szukamy przyczyn wypadku polskiego autokaru pod Grenoble. Zapytalismy o nie Głównego Inspektora Transportu Drogowego - Pawła Usidusa.

 

InfoBus: Panie Ministrze, czy Pana zdaniem można było uniknąć tego wypadku?

Paweł Usidus: Trudno powiedzieć dzisiaj, jaka była przyczyna tego wypadku. To najprawdopodobniej przesądzą ekspertyzy, zeznania świadków itd. Natomiast bałagan i chaos organizacyjny, nierozliczone kilometry czy brak wykresówek w zachodniopomorskiej firmie ?to są przesłanki wskazujące na to, że gdyby dokumentacja była prowadzona lepiej, gdyby organizowano odpowiednie kursy dla kierowców, gdyby kierowca był bardziej doświadczony i gdyby lepiej przemyślano trasę podróży, zrobiono porządne przeglądy techniczne ?wtedy można byłoby powiedzieć, że był to nieszczęśliwy wypadek. Jednak w tym konkretnym przypadku jest za dużo znaków zapytania i GITD ma za dużo wątpliwości. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

InfoBus: Wspomniał Pan o niedoświadczonym kierowcy. Czy Pana zdaniem 22 ?letni chłopak powinien jechać taką trasą?  

PU: Może nie istotny jest tu wiek kierowcy, a fakt, że miał on prawo jazdy od 8 miesięcy. W firmie transportowej pracował on od listopada ubiegłego roku, do początku wakacji jeździł gimbusami na krótkich trasach. Kiedy skończyły się przewozy szkolne wsiadł za kierownicę dużego, nowoczesnego autokaru i pojechał nim w długą, niebezpieczną trasę, można powiedzieć zdobywać doświadczenie. A doświadczenie zdobywa się z wiekiem, a w tym zawodzie także z przejechanymi kilometrami. Jego zdobywanie trzeba jednak stopniować, szczególnie gdy ma się 50 pasażerów na pokładzie.

InfoBus: A czy Pana zdaniem kwestie te powinny być uregulowane przepisami prawnymi? 

PU: Oczywiście. Pan Minister Jerzy Polaczek wystąpił z propozycją nowelizacji przepisów dotyczących wieku kierowców, intensyfikacji szkolenia, badań psychologicznych i kursów specjalistycznych, szczególnie w warunkach ekstremalnych, jakie powinni przechodzić kierowcy autobusów. Nie zawsze świeci słońce, nie zawsze jedzie się po prostej drodze. A przecież na drogach, szczególnie polskich, bardzo często zdarzają się sytuacji nieprzewidziane. Tylko szybka reakcja i wyuczone nawyki mogą zapobiec katastrofie, czy wypadkowi.

InfoBus: A co Pan sądzi o polskim prawie transportowym? Co trzeba zmienić?

PU: Są już pewne projekty legislacyjne, które są na etapie konsultacji w Ministerstwie Transportu. Nie chcę o nich mówić, zanim nie przejdą one wszystkich etapów procedury legislacyjnej. Mam nadzieje że wpłyną one skutecznie na poprawę bezpieczeństwa.   

InfoBus: Czy ten kierowca potrafił obsługiwać autobus którym jechał?  

PU: Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć. Człowiek nie żyje. Znowu możemy tylko gdybać. Gdybym ja był szefem firmy przewozowej to nie wziąłbym odpowiedzialności za taką decyzję, aby młodego, 22 ?letniego kierowcę , wysłać w tak trudną trasę. Nie było przecież ciężkich warunków klimatycznych, jechał latem, a mimo to ewidentnie nie poradził sobie.

InfoBus: W komentarzach do artykułu o wypadku pod Grenoble pojawiła się opinia 23-letniego kierowcy, że zdarzenie to może zniechęcić młodych ludzi do podejmowania decyzji o zostaniu kierowcami autobusów? Czy Pana zdaniem tak może się stać?

PU: Ja myślę, że to nie tędy droga. Każdy musi przejść określoną drogę, chodzić do szkoły, uczyć się, zdobywać doświadczenie. Tego się nie bierze ot tak, nagle, nie programuje i nie wszczepia do głowy. To uzyskuje się ciężką pracą. Młodzi ludzie powinni zdać sobie sprawę z tego, że aby do czegoś dojść trzeba się trochę wysilić i popracować. Przecież ten Czytelnik nie zawsze będzie miał 23 lata, kiedyś będzie miał 35, 40 a kiedyś z tego świata odejdziemy i tego możemy być pewni. Takie jest życie i nie można powiedzieć, że jeśli coś nie jest łatwe i nie można tego od razu zdobyć, a tak jest w przypadku kierowców, to ja nie będę się tym zajmował. To jest podejście bardzo dziecinne.

InfoBus: A ośrodki szkolenia kierowców ?pojazdy na których uczą się kursanci pozostawiają wiele do życzenia.

PU: Tak, ale skoro istotną gałęzią naszej gospodarki jest transport, to rozwija się on intensywnie, a co za tym idzie potrzeba kierowców. Kursów jest coraz więcej. Problem tkwi gdzie indziej. Kierowców mimo to brakuje. Towarów jest dużo, a nie ma kto ich przewozić. W konsekwencji prowadzi to do naruszenia przepisów o czasie pracy.

InfoBus: Czy znane są już wstępne ustalenia prokuratury francuskiej, która prowadzi śledztwo w sprawie tego wypadku?

PU: Jest jeszcze za wcześnie aby o tym mówić. Tym bardziej, że wielu z pasażerów przebywa jeszcze w szpitalu, nie można z nimi rozmawiać. Oczywiście polska prokuratura i Inspekcja pomaga, jeśli są potrzebne np. jakieś niezbędne dane, staramy się je przekazać.

InfoBus: Jak Pan ocenia rynek polskich przewoźników autokarowych?

PU: Jeżeli chodzi o rynek przewozowy to jest to świetnie rozwijająca się gałąź polskiego przemysłu. Niestety najbardziej chaotyczną jego odnogą jest właśnie przewóz osób.

InfoBus: A co Pan sądzi o transporcie miejskim ?patrząc chociażby z perspektywy Warszawy?

PU: Trzeba powiedzieć jednoznacznie, że to co działo się jeszcze kilka tygodni temu to jeżdżące ?trumny?na kółkach, sypiące się autobusy, z niesprawnymi układami kierowniczymi, hamulcowymi, pordzewiałym nadwoziem, dziurami w dachu. W stolicy europejskiego kraju, w Unii Europejskiej - jest to po prostu żenujące. Na szczęście w ostatnim czasie zaczęło się coś dziać. Stare Ikarusy trafiły na złom bądź do remontu, pojawiły się też nowe autobusy. Mam nadzieje, że kontrole Inspekcji przyniosą przynajmniej w tym zakresie namacalne efekty.

InfoBus: Jak często są przeprowadzane kontrole np. w Warszawie?

PU: Mamy tylko trzystu kontrolerów. W całym województwie mazowieckim jest ich 32, a np. w zachodniopomorskim tylko 10. A kontrole to przecież nie tylko MZA, to nie tylko komunikacja miejska. To są busy, taksówki, urządzenia ciśnieniowe, ciężarówki, kontrole u przewoźników, ważenia pojazdów. Skala naszych obowiązków jest olbrzymia. Bez zwiększenia liczby inspektorów zapanować się nad tym rynkiem niestety nie da się. My jako Inspekcja staramy się prowadzić te kontrole w miarę często, nie możemy jednak skupić się tylko na jednej gałęzi przewozów ?np. komunikacji miejskiej.

InfoBus: Co trzeba zrobić, żeby poprawić tę sytuację?   

PU: Zwiększyć liczbę kontrolerów.

InfoBus: Jaka jest szansa na to?

PU: Spora, jest wsparcie Pana Ministra Transportu Jerzego Polaczka, jest nasza inicjatywa, mam nadzieję że to się ostatecznie spełni.

InfoBus: Wspomniał Pan o busach. Czy uważa Pan, że to jest problem?

PU: Ja uważam, że to jest najlepszy przykład szarej strefy, nieuczciwej konkurencji, często dochodzi do niewłaściwych zachowań ?do pobić, do podpalania samochodów, do nieprzestrzegania przepisów, co w konsekwencji prowadzi do zakładania spraw karnych. Jest to pewien etap kształtowania się polskiej gospodarki. Niestety zachowania te nie powinny zdarzyć się w kraju Unii Europejskiej, są one rodem z krajów trzeciego świata.

InfoBus: Czy są widoczne efekty akcji ?Bezpieczny autokar??

PU: Są na pewno rezultaty jeśli chodzi o poprawę sprawności i jakości autokarów. Niestety niewiele się zmienia jeśli chodzi o czas pracy kierowców. Szczególnie w okresie wakacyjnym, kiedy wiele osób wyjeżdża na wycieczki.  

InfoBus: Jakie są Pana plany na przyszłość?    

PU: Zintensyfikowanie pracy Inspekcji i mam nadzieje doprowadzenie do jeszcze skuteczniejszego jej działania. Bez zwiększenia liczby inspektorów niestety to się nie uda.  

InfoBus: Jaka Pana zdaniem jest rola mediów? Co trzeba robić aby pomóc GITD?

PU: Przede wszystkim trzeba mówić o tych problemach. Nie można tego ?chować pod dywan?i przypominać sobie o tym tylko wtedy, kiedy zdarzy się tragedia, ale również na co dzień. Ludzi, którzy jadą autobusem, widzą, że kierowca jedzie 140 km/h powinni zareagować. To chodzi przecież o ich życie. Co z tego że dojadą do domu 10 minut wcześniej i zapłacą złotówkę mniej, skoro w każdej chwili może dojść do tragedii. Może to być ostatnia podróż w ich życiu. Uświadamianie ludzi, pokazanie, że to wszystko nie jest takie proste jak się czasem wydaje ?to jest zadanie dla mediów. Kiedy zatrzymujemy busa pełnego pasażerów, który jedzie 140 km/h, wyprzedza ?na trzeciego?na zakręcie, na śliskiej nawierzchni, a taki przypadek zdarzył nam się podczas jednej za akcji, pasażerowie są niezadowoleni. A to przecież jest w ich interesie. Gdyby taki pojazd się rozbił byłaby kolejna masakra, a z tych ludzi nic by nie zostało.

InfoBus: No właśnie, czy problem nie tkwi w świadomości pasażerów?

PU: Dlatego rola mediów jest taka, aby tę świadomość zmienić. Szum medialny nie może skończyć się wraz z zakończeniem żałoby narodowej.

InfoBus: Czy nie obawia się Pan, że tak właśnie się stanie, że za kilka dni nikt już nie będzie pamiętał o katastrofie spod Grenoble?

PU: Ja mam nadzieje, że tak się nie stanie. Będę robił wszystko, żeby do tego nie doszło, monitując na bieżąco sytuację. Nie chciałbym aby doszło do kolejnych tragedii. 

InfoBus: Dziękuję za rozmowę.

          


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wypadek
kontrola
GITD
Grenoble
MZA
Warszawa
  • aron – 13.08.2007

    co za bzdury. Żaden kierowca TIRa nie pójdzie kierować autobusem bo wiązałoby się to z obniżeniem pensji.

  • KW – 13.08.2007

    A gdzie jest napisane że kierowca TIR-a ma kierować autobusem??

  • smutny – 13.08.2007

    ostatnie wypowiedzi przedsawicieli rzadu oraz kierownictwa ITD zapowiadajace wzmozone kontrole tu zacytuje "ITD idzie na wojne" wyczerpuje znamiona nekania oraz przesladowania ze nie wspomne o szantazu Bo czym sa te pseudo kontrole np pzed wyjazdem autokaru ,budowanie psychozy negatywnej u pasazerow w stosunku do kierowcy jest to ewenement na skale swiatowa by wzywac policje czy Itd musza byc chyba jakies podstawy czy przeslanki Czy nie wiedza ci swietni fachowcy ze kazda kontrola to ogromny stres czesto nie potrzebny Ale mam taki pomysl aby ten szol trwal to proponuje aby kazdy kontrolowany zadal badania na trzezwosc rowniez osoby kontrolujacej tak insp. ITD czy policjanta bo na glupote nie ma innej rady Czemu tylko ma byc kierujacy ponizany" publicznym dmuchaniem"Mozna to jeszcze rozszezyc na lamanie praw czlowieka czy nawet podeprzec sie konstytucja Co o tym sadzicie

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....